Gratis verzending vanaf € 30,--
30 dagen bedenktijd
Bagage beschadigd tijdens/na de vliegreis

Wat moet ik doen als bagage beschadigd bij de reis?

Nummer 1 regel wanneer je reist met trein, bus of vliegtuig, is altijd om je bagage goed te controleren op eventuele schade die ontstaan is tijdens de reis. Wanneer er schade geconstateerd wordt, dien je dit direct te melden bij de vervoerder. Op vliegvelden zijn hier servicebalies voor waar je een PIR-formulier invult. Meestal bevinden deze balies zich in de douanehal. ( PIR staat voor Property Irregularity  Report of vrij vertaald: Onregelmatigheidsrapport over je eigendom ). Dit formulier is nodig om uiteindelijk een financiële compensatie voor de schade uitgekeerd te krijgen van de maatschappij. Hoe eerder deze schade gemeld wordt, hoe completer de bewijslast, samen met de gemaakte foto's. 

Zorg dat de schade uiteindelijk binnen 7 dagen gemeld is, samen met een eventuele aankoopbon van je stuk bagage. Maatschappijen mogen eventuele claims na 7 dagen weigeren. Bij vermissing van bagage gaat het om 21 dagen. Als je de schade achteraf wilt melden of als je geen bevredigende reactie heb ontvangen naar aanleiding van je ingezonden claim, dan kun je het beste een voorbeeldbrief van de consumentenbond gebruiken. In deze voorbeeldbrief worden verschillende scenario's behandeld. Zo kun je de brief eenvoudig aanpassen naar jouw situatie. 

Mocht de schade pas later ontdekt worden en gaat de vervoerder niet mee in de uitkering van de schade, dan kun je hetzelfde verhaal met bewijslijst van je reisverzekering neerleggen. Reisverzekeringen zijn er al vanaf € 2,50. Controleer altijd eerst even het eigen risico of het nut heeft bij jouw stuk bagage.

Reparatie van de koffer

Wanneer het slechts gaat om een onderdeel aan de koffer, bijvoorbeeld een wiel, handvat, trekstang of slot, dan is dit meestal nog wel te repareren. Dit kan zelf vervangen worden met een eenvoudige instructie, zonder enige technische kennis. Vaak is het in de koffer, achter de rits van de voering slechts twee, drie of vier schroefjes verwisselen. Eventueel kunnen wij voor onze klanten van TravelZkoffers gratis een schaderapport opstellen dat een reparatie niet meer zal helpen, om schade te claimen.

Heb je verdere vragen?

Neem contact op via www.verkoop@debasisbv.nl of 0180-391200 voor verdere toelichting.